Sayfalar

26 Aralık 2010 Pazar

Yuvarlağın Köşeleri


İnsan ve toplum ilişkilerini sanatçı duyarlılığı ve yeni bir biçim arayışları içerisinde etkileyici bir dille işleyen bir şair Özdemir Asaf.
Ölümüyle yok olmayan bir şair.
"Tüm dünyayı
Kucaklamak istedim;
Kollarım yetişmedi." diyerek devleşen bir şair.
Şiirlerinde,
Sevgi, ayrılık, yalnızlık, ölüm gibi temaları işlerken,
İnsan ilişkilerindeki bireysel ve toplumsal yanları "sen-ben" mihveri çerçevesinde, somuttan soyuta kaçarak verişi ve günlük yaşantılarını çelişkili söz oyunları ile yansıtan şiir anlayışı çok ilginç gelir bana.
Çünkü mantıksal ve düşündürücü bir şiirdir.
"Matematik denklemleriyle yalnızlığın hüznünü bir araya getirip içindeki çocuğa şiir yazdıran şair."
Etika türündeki özdeyişlerinin yer aldığı "yuvarlağın köşeleri" isimli kitabını okuyorum bugünlerde.
Kısa, özlü, mizah içeren, düşündürücü...
Ki,
Şiir, öykü, özdeyiş ya da deneme olsun,
Verilen mesajlar düşündürmeli.
Sarsıntı yaratmalı bizde.
"Bir yuvarlak'ın benim bulabildiğim sayıda köşeleri vardır. Burada durup kalırsam "araştırmacı" derler bana.
Bir yuvarlak'ın benim bilmediğim sayıda köşeleri vardır. Bu bildiğimde direnip kalırsam "mutsuz" derler bana." gibi...
Özdemir Asaf,
Bir yanına farkındalığını diğer yanına insan ve toplum ilişkilerine olan sanatçı duyarlılığını alarak yaşam yolculuğuna sürüklüyor bizi.
Karşıtlıkları, benzerlikleri, çağrışımları kullanarak söz ve sözcük oyunlarıyla bütünleştirdiği,
Kısa, özlü söyleyişleriyle her türlü duygu yükünü karşılamaya hazır olan okuyucusuna sesleniyor...
...
Gerçek değer: Gelmesi boşluk dolduran değil, gitmesi boşluk yaratan.
***
Bir şeyden yana isen sen belki varsındır.
Bir şeye karşıysan sen gerçekten varsındır.
***
Öğrendiklerimi ikiye ayırıyorum..
Önünde durduğum parçası bilgimdir.Önüme alabildiğim parçası kişiliğim..
Beni bilinmeyenlere hem götüren hem de direndiren gücüm.
***
Aşk susturduğu oranda büyür. Büyüdüğü oranda susturur.
***
Savaşı topluluklar birbirlerine saldırmakla yaparlar..
Kişiler sırt çevirmekle..
***
Nüfus, bir ulusun sınırları içinde oturanların toplamıdır.
Sınırları açıp "istemeyenler gitsin" denirse, kalanların toplamına gerçek nüfus denir:
ulusun asıl gücü.
***
Bir çizgiyi yanlış mı çizdiniz? O çizgi sizindir artık; onu doğrultarak düzeltemez ve değiştiremezsiniz.. Ancak bir başka yenisini çizersiniz.
***
Davranış ve düşüncelerini beğendiklerimiz vardır.
Bir de beğendiklerinin davranış ve düşüncelerini benimseyenler vardır.
Birincisi dostluğa götürür, ya da aşka.
İkincisi kişiliğinin silinmesine götürür. Ondan sonra aşka götürmüş ne çıkar , götürmemiş ne çıkar.
***
Başka olmayan etkileyemez, etkilemeyen başka olamaz.
Etkileyenin eşi yoktur, kendi konusu ve alanı içinde:
"benzer'leri vardır.
Ancak benzerlerinin aralarında üstün'lük düşünülebilir. Etkileyen'in değeri tekliğindendir, sıralamada yeri yoktur.

Ferda Balkaya Çetin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...