Sayfalar

26 Aralık 2010 Pazar

Sofie'nin Dünyası ve Uçurtma



Odamın penceresinden tüm ışınlarını yavaş yavaş çeken güneşin cömertliği kaybolmaya başladığında "Sofie'nin dünyası" ndan çıkmaya karar vermiştim ki,
Gökyüzüne doğru salına salına yükselen bir uçurtmaya takıldı gözlerim.
Gökyüzünü keşfe gidiyordu adeta upuzun kuyruğuyla...
Henüz yeni okumaya başladığım kitabın kahramanı Sofie'ye gelen esrarengiz mektuplar gibi
esrarengiz bir biçimde çıkmıştı sanki uçurtma karşıma.
Hiç beklemediğim bir anda.
Mevsimin en sıcak ve bir yaprağın dahi kıpırdamadığı bir günde.
Serin ve rüzgârlı sonbahar günlerine daha uygun olan uçurtma, bir an bile olsa beni çocukluğumun o muhteşem o tasasız günlerine geri götürdü.
Neredeyse unutmaya başladığım çocukluğum, engin gökyüzünde dans eder gibi özgürce süzülen uçurtmayla birlikte kocaman bir sevince dönüştü ansızın.
Uçurtmaya yüklediğimiz umutlar rüzgârın çağrısına eşlik etmek için yarışıyor, adım adım özgürlüğe doğru yol alıyor gibiydi çocuksu özlemlerimizle birlikte...
Jostein Gaarder'in "Sofie'nin dünyası" adlı kitabıyla başlayan ilginç felsefi yolculuğum " Dünya nereden çıktı?" sorusuna cevap ararken " Var olan her şeyin bir başlangıcı olmalıydı." diye evreni sorgulayan kitabın kahramanı Sofie'nin etkisiyle hafızamı zorlayarak uçurtmanın ilk nereden çıktığına dair bilgilere ulaşıyorum. (2000 yıl önce ilk kez Çin'de , rüzgârlı bir havada bir Çinli, şapkasının uçmasını önlemek için ona bir ip bağlar ve böylece ilk uçurtmayı yapmış olur. Daha sonra Çin'den Kore ve Hindistan!a giden tüccarlar tarafından Asya kıtasına yayılır.)
Uçurtmanın belleğimde canlılığını kaybetmeden varoluşu çocukluğuma ait anılar içermesi bakımından beni rahatlatıyor.
Sonra gökyüzünde kaybolan uçurtmayla birlikte yeniden kitabıma dönüp o sihirli kapıdan giriyorum "Sofie'nin dünyası" na...
İçimde çocuksu sevinmelerle...
Felsefeye olan merakım,
Kimsin sen?
Her şeyin yapıtaşı olan bir ilk madde var mıdır?
Tarihi hangi kuvvetler yönlendirir? gibi Sofie'ye gelen mektuplardaki sorularla daha bir artıyor. Ve mektuptaki "En akıllı kişi neyi bilmediğini bilendir." cümlesinde kendimi sorgulayarak bilmediğim soruların cevabını bulmak için kitabın kahramanı oluyorum...

NOT: Daha önce okumaya fırsat bulamadığım, ilk basımı 1991 yılında gerçekleşen ve yayımlandığı yıl büyük ilgi gören "Sofie'nin dünyası" nı felsefe tarihi ni sevenlere önerebileceğim roman tarzı bir kitap.

Ferda Balkaya Çetin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...